West-Vlaanderen Wereld Diabetes Dag 2018 : Diabetes treft elke 17 minuten iemand in Vlaanderen

Gezin blijkt belangrijke bron van steun bij aanpak diabetes : West-Vlamingen getuigen over hun leven met diabetes

Brugge/Middelkerke — Op 14 november staat het thema ‘Diabetes en Familie’ centraal tijdens de 28e editie van Wereld Diabetes Dag. Deze internationale VN-dag heeft als doel het grote publiek correct te informeren en te sensibiliseren over diabetes. Diabetes kan iedereen treffen, op elke leeftijd, en de diagnose komt uiteraard hard aan. Toch bewijzen jonge en minder jonge Vlamingen elke dag hoe zij heel bewust en positief in “het leven met diabetes” staan. Begrip van en ondersteuning door hun familie zijn daarbij onmisbaar. Dit jaar wil de Diabetes Liga gewone Vlamingen aan het woord laten over hoe het is om te leven met diabetes en wat een impact dit heeft op hun gezinsleven. De link naar de campagnefilm kan je hier vinden: https://www.youtube.com/watch?v=g-Ls-8vaAsE

West-Vlaming Joseph Ballegeer uit Middelkerke doet graag zijn verhaal om de ziekte onder de aandacht te brengen.

“Ik ben 84 jaar en leef al meer dan 50 jaar met diabetes type 1. De ziekte heeft mij nooit tegengehouden om te doen wat ik wilde doen, ook al moet je uiteraard steeds alert zijn en kan je de symptomen niet negeren. Omdat ik het belangrijk vind om diabetes onder de aandacht te brengen en mensen over de ziekte te informeren, engageer mij al sinds jaar en dag voor de lokale afdeling van de Diabetes Liga in Oostende. Ik weet niet of het door mijn diabetes komt, maar mijn kleinzoon heeft ervoor gekozen om verpleegkunde te studeren. Dat maakt mij extra trots”, getuigt Joseph Ballegeer (84 jaar, type 1 diabetes).

Belang van familie

De inspanningen om diabetes op de agenda te plaatsen zijn vandaag meer dan ooit nodig. Zowat elke 17 minuten krijgt iemand in Vlaanderen de diagnose van diabetes en het aantal diagnoses neemt alleen maar toe. In Vlaanderen leven momenteel zo’n 400.000 gezinnen met diabetes. De impact van de diagnose diabetes op een gezin valt niet te onderschatten, maar zowel op emotioneel als praktisch vlak biedt het gezin ook heel wat steun en houvast voor mensen met diabetes. Dit blijkt ook uit de recente ledenbevraging van de Diabetes Liga.

De Diabetes Liga vraagt via deze en andere getuigenissen aandacht voor diabetes en de impact daarvan op het gezinsleven. De Diabetes Liga blijft diabetes op de agenda plaatsen en zorgt dat er ook in 2018 op alle niveaus over diabetes gepraat wordt. Ook jij kan ervoor zorgen dat diabetes een “trending topic en meer” wordt op 14 november. Deel je ervaringen via #LevenMetDiabetes #DiabetesLiga en maak mee het verschil.

Persuitnodiging

Naar aanleiding van Wereld Diabetes Dag wil de Diabetes Liga Joseph en tal van andere Vlamingen zélf aan het woord laten. Zij weten hoe het is om te leven met diabetes en welke impact dit kan hebben op het gezin. Zij willen een inspiratiebron zijn voor andere personen met diabetes. Op Wereld Diabetes Dag staan ze daarom samen met hun gezin klaar om hun verhaal te doen.

Indien je interesse hebt in een interview met één van hen, laat het ons dan zeker weten via mieke.demeulenaere@grayling.com – T. 0471 44 62 07

Lokale wandelingen
Elk jaar organiseert de Diabetes Liga traditioneel zondagse lokale wandelingen naar aanleiding van Wereld Diabetes Dag.

Op https://www.diabetes.be/wandelingen kan je een overzicht vinden van alle wandelactiviteiten en -locaties op 18/11.

Voor meer informatie omtrent diabetes kan je terecht op www.diabetes.be.

Over diabetes
Diabetes is een chronische aandoening die nog al te vaak wordt onderschat. Vroegtijdige opsporing en behandeling zijn essentieel om de gevolgen zoals oogaandoeningen, nierproblemen en hart- en vaatziekten tot een minimum te beperken. Momenteel hebben 1 op 12 volwassen Belgen diabetes en men schat dat dit verder zal oplopen tot 1 op 10 tegen 2030. Type 1 diabetes, de minst voorkomende vorm, is een auto-immuunaandoening die voornamelijk voor de leeftijd van 40 jaar ontstaat. In meer dan 90% van de gevallen gaat het echter om type 2 diabetes (vroeger ook wel ‘ouderdomsdiabetes’ genoemd). Type 2 diabetes kent meestal een sluimerend verloop, waardoor het soms jaren onopgemerkt blijft. Er zijn wel een aantal risicofactoren aan te duiden zoals overgewicht (vooral te dikke buik), leeftijd, diabetes in de familie en een voorgeschiedenis van te hoge bloedsuikerwaarden. Wie een verhoogd risico loopt, kan de evolutie naar type 2 diabetes met meer dan de helft voorkomen door gezond te leven.

Over Diabetes Liga vzw
Als onafhankelijke vereniging zet de Diabetes Liga zich al 76 jaar in voor een kwaliteitsvol leven voor mensen met diabetes. De Diabetes Liga telt 18.000 leden en kan rekenen op de steun van 500 vrijwilligers. De Diabetes Liga is er zowel voor mensen met diabetes en hun omgeving als voor wie professioneel betrokken is. De werking richt zich op: verspreiden van kwalitatieve informatie over diabetes, behartiging van de belangen van mensen met diabetes, creëren van een community rond diabetes, en de preventie van type 2 diabetes, met de steun van de Vlaamse overheid.

Over Wereld Diabetes Dag
Wereld Diabetes Dag werd in 1991 door de Internationale Diabetes Federatie en de Wereldgezondheidsorganisatie geïntroduceerd als reactie op de alarmerende toename van diabetes over de hele wereld. Wereld Diabetes Dag vindt elk jaar plaats op 14 november, ter gelegenheid van de geboortedag van Frederick Banting. Samen met Charles Best stond hij aan de basis van de ontdekking van insuline in 1922. Dankzij deze ontdekking is diabetes geen dodelijke ziekte meer. Sinds 2007 staat Wereld Diabetes Dag onder auspiciën van de Verenigde Naties.

PB_WDD2018_West-Vlaanderen.pdf

Persberichten in je mailbox

Over DIABETES LIGA

De Diabetes Liga streeft als onafhankelijke vereniging naar de beste zorg en omkadering voor wie met diabetes wordt geconfronteerd. Zowel mensen met diabetes en hun omgeving als iedereen die professioneel betrokken is, maken deel uit van de 500 vrijwilligers en  meer dan 18.000 leden. De werking richt zich op verspreiden van kwalitatieve informatie, behartiging van de belangen van mensen met diabetes, creëren van een netwerk en ervaringsuitwisseling rond diabetes. In opdracht van de Vlaamse overheid werkt de Diabetes Liga aan een betere preventie van type 2 diabetes.